Soms kon je voor uitdagingen te staan, waar je zelf de weg naar de oplossing niet meer kunt vinden. Voor alle vragen over wonen, zorg en welzijn kun je binnen ASZ terecht bij de seniorenwegwijzers. Zij bieden dan wel geen instant oplossing, maar denken met je mee en kunnen je helpen de weg naar een oplossing te vinden in deze bureaucratische wereld.
Seniorenwegwijzers
Binnen ASZ is een aantal leden actief voor de individuele vragen over wonen, zorg en welzijn. Wij noemen ze Seniorenwegwijzers, of kortweg SWW. Het woord zegt het al, wij proberen leden met hun vraag over wonen zorg en welzijn verder op weg te helpen.
De groep Seniorenwegwijzers bestaat uit 5 personen t.w. Janny van Werkhoven, Hellen van Gessel, Marjan Troost, Judith van Dijk en Marieke van Gemeren.
Individuele vragen komen telefonisch binnen bij de coördinator Marieke van Gemeren. Afhankelijk van de vraag, krijgt u telefonisch een antwoord of wordt een huisbezoek afgesproken. Eén van de Seniorenwegwijzers (SWW) komt dan bij u op bezoek om door te praten over uw vraag. Om zo met elkaar te zoeken hoe u verder kunt komen met uw vraag over wonen, zorg en welzijn.
Voorbeelden hiervan zijn bv. “Hoe ga ik om met mijn vragen over de thuiszorg”? Of “Hoe kan ik de regiotaxi aanvragen? ”Wat als ik niet langer zelfstandig kan wonen? Waar kan ik dan terecht?” Verder zijn er ook veel praktische vragen over de rijbewijskeuring, over gebruik van de telefooncirkel of vervoersmogelijkheden.
Naast de ASZ Wegwijzers heeft de gemeente Zeist Wegwijscafés opgezet. Daar kan men u helpen met financieel-administratieve vragen. Ook is er een Huisvestingscafé, waar men heen kan met vragen over huisvesting en woningruil.
Contactpersoon binnen ASZ
Marieke van Gemeren
coördinator SeniorenWegwijzers
Tel 06 511 945 69
wegwijzer@seniorenzeist.nlSociaal team Zeist
Sociaal team en spreekuren
Heeft u hulp nodig om zelfstandig thuis te kunnen blijven wonen? Of om actief aan het leven te kunnen blijven meedoen? Bijvoorbeeld omdat u wat ouder wordt, een beperking heeft, of voor lange tijd ziek bent? Hieronder vindt u de mogelijkheden om contact op te nemen of een gesprek te voeren.
Contact sociaal team
Van maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 en 17.00 uur is het sociaal team bereikbaar via telefoonnummer 030 69 87 222.
Of stuur een e-mail naar infosociaalteam@zeist.nl.
Spreekuren sociaal team
Locatie dag tijd Zeist Noord, Johan van Oldenbarneveltlaan 103 woensdag 10.00 tot 11.00 uur Zeist Noord, Laan van Vollenhove 12B (in wijkservicepunt ‘t Volle Hof) woensdag 13.00 tot 14.00 uur Zeist Centrum, Markt 1 (Bibliotheek Idea) donderdag 10.00 tot 11.00 uur Zeist Oost, Hoog Kanje 186 (Binnenbos) woensdag 11.00 tot 12.00 uur Zeist West, De Clomp 1904 (De Koppeling) donderdag 14.00 tot 15.00 uur Den Dolder, Dolderseweg 79A (Werkwinkel) dinsdag alleen in de even weken van de maand 11.00 tot 12.00 uur Een professional beantwoordt dan uw vragen over:
- ondersteuning om actief aan het dagelijks leven deel te kunnen nemen
- ondersteuning om zelfstandig te kunnen blijven wonen
- vragen over uw wijk of ideeën voor uw wijk
- Zie ook: https://www.zeist.nl/zorg-onderwijs-en-inkomen/zorg/sociaal-team-en-spreekuren
Tussenzorg in Zeist
Het Diakonessenhuis en zorgorganisatie Warande gaan samenwerken om oudere patiënten die op de spoedeisende hulp (SEH) komen, sneller de juiste zorg te bieden. Het betreft kwetsbare ouderen die na behandeling op de SEH geen ziekenhuiszorg nodig hebben maar ook nog niet naar huis kunnen. Zij kunnen terecht op een speciale afdeling van Warande Bovenwegen in Zeist. De zorg bij Warande richt zich op herstel, observatie en diagnostiek en op het organiseren van eventuele vervolgzorg. Het Diakonessenhuis en Warande zijn in de zomer 2024 gestart met een pilot van 7 maanden.
Kwetsbare ouderen
We spreken van kwetsbare ouderen als er sprake is van een opeenstapeling van lichamelijke, geestelijke of sociale problemen. Tijdens het verblijf kijken zorgverleners van Warande welke zorg deze patiënten nodig hebben, hoe de woon- en leefsituatie is en wat er nodig is om weer naar huis te kunnen. Ook helpen zij patiënten bij het aanvragen van bijvoorbeeld thuishulp en hulpmiddelen. Het streven is dat patiënten na vijf dagen weer naar huis of een vervolgplek gaan. De bedoeling van de nieuwe werkwijze is dat patiënten sneller de juiste zorg (gericht op herstel) krijgen, dat ze minder lang op de SEH verblijven en dat we onterechte ziekenhuisopnames voorkomen.Meike Prins, als geriater in het Diakonessenhuis betrokken bij het initiatief: “Op de spoedeisende hulp komen regelmatig kwetsbare ouderen binnen met een letsel waarvoor geen ziekenhuisopname nodig is. Denk aan een breuk van een arm of enkel, of duizeligheid na een val. Normaal gesproken kan je na behandeling van dergelijk letsel naar huis. Maar vanwege bijkomende problemen zoals geheugenproblemen, pijn en onvoldoende steun in de thuissituatie, kan dat bij deze patiënten niet. Patiënten komen soms niet in aanmerking voor reguliere vervolgzorg, bijvoorbeeld door dementie. Het komt regelmatig voor dat we patiënten dan in het ziekenhuis opnemen ter overbrugging naar passende vervolgzorg. Een ziekenhuisopname is echter niet wenselijk bij ouderen met een kwetsbare gezondheid: er is een verhoogd risico op complicaties en op achteruitgang in zelfstandigheid. Daarom hebben wij de samenwerking gezocht met Warande, een van de organisaties waar wij nauw mee samenwerken op het gebied van vervolgzorg.”
“Bij Warande vinden we het belangrijk dat inwoners van deze regio passende zorg krijgen op de juiste plek. Bij oudere patiënten is niet altijd duidelijk wat er aan de hand is en waarom iemand op de spoedeisende hulp terechtkomt. Hier hebben we een rustige omgeving en meer tijd om te verkennen en een diagnose te stellen. Bovendien kunnen wij ouderen uit Zeist daarna volgen in hun thuissituatie. Dit doet meer recht aan de zorgvraag van patiënten en zorgt voor continuïteit”, vertelt Heleen Driever. Zij is als specialist ouderengeneeskunde van Warande betrokken bij de pilot.
De afgelopen maanden hebben beide organisaties op kleine schaal al ‘geoefend’ met de nieuwe werkwijze. Op basis van die ervaringen hebben we besloten een pilot te starten. Mevrouw Naron is een van de eerste patiënten die van de spoedeisende hulp verhuisd is naar Warande Bovenwegen: “Het is mij goed bevallen. Ik kon gelukkig al veel zelf, dus ze hadden niet zoveel werk aan mij. Dit is goed geweest voor mij. Ik heb nog wel pijn in mijn been, maar ik ga met vertrouwen weer naar huis.”
Regionale samenwerking
De ontwikkeling van dit concept komt voort uit een multidisciplinair regionaal samenwerkingsverband. Hierin werken betrokken organisaties samen rond de thema’s ‘langer thuis’ en ‘passende zorg’ om tot nieuwe concepten voor kortdurend verblijf te komen.
Na zeven maanden evalueren we deze pilot en besluiten we over het vervolg.