Bij het ouder worden is het soms handig (én verstandig) om hulpmiddelen te gebruiken.
Hulpmiddelen
De Vilans Hulpmiddelenwijzer is er voor iedereen die bij een beperking of aandoening behoefte heeft om het dagelijks leven makkelijker te maken.
Deze Hulpmiddelenwijzer is ontwikkeld door Vilans op verzoek van het ministerie van VWS. Vilans is het landelijke kenniscentrum voor de langdurende zorg en ondersteuning. De website biedt betrouwbare informatie voor burgers, mantelzorgers en zorgprofessionals die op zoek zijn naar een oplossing om dagelijkse activiteiten te kunnen blijven doen.
Op de website vindt men specifieke tips en hulpmiddelen op gebied van communiceren, eten/drinken, huishouden, ontspanning, persoonlijke verzorging, verzorgen door mantelzorgers, voortbewegen, rijden en wonen.U vindt de Hulpmiddelenwijzer op https://www.hulpmiddelenwijzer.nl/
Personenalarmering
Wat is personenalarmering
Met personenalarmering kunt u snel hulp oproepen. Via de alarmering bereikt u een meldpost. De meldpost is meestal dag en nacht bereikbaar.
Soorten alarmsystemen
Er zijn verschillende alarmsystemen. U kunt ook een combinatie gebruiken. Voorbeelden zijn:
- Een knop in huis
• Een zendertje aan een koord om uw nek of pols
• Een mobiele telefoon
• Een broekriem met een zendertje.
Lees meer over verschillende soorten systemen op Hulpmiddelenwijzer.nl.
Noodsituaties
Personenalarmering is bedoeld voor noodsituaties. Bijvoorbeeld:
- U bent thuis gevallen en u kunt niet bij de telefoon komen.
- U voelt zich plotseling niet goed. Bijvoorbeeld door benauwdheid, duizelingen of angst.
- U komt buiten in de problemen. Bijvoorbeeld als u valt. Of u weet de weg niet meer naar huis.
- U heeft problemen met een medische injectie die u zelf zet.
Personenalarmering zelf regelen
Veel organisaties voor wonen, welzijn en zorg leveren personenalarmeringssystemen. Bijvoorbeeld thuiszorginstellingen en verzorgingshuizen. U kunt hier zelf terecht om personenalarmering te regelen.
Vergoeding van personenalarmering
In sommige situaties is een vergoeding van personenalarmering mogelijk.
- Medische noodzaak
Heeft u om medische redenen alarmering nodig? Vraag dan een medische indicatie aan uw huisarts of medisch specialist. Dan kan uw zorgverzekeraar de personenalarmering vergoeden. Op de website alarmaanvragen.nl staan de aanvraagformulieren per zorgverzekeraar. - Sociale redenen
Soms vergoedt de gemeente personenalarmering. Dit is vrij uitzonderlijk. U kunt een aanvraag doen als u om sociale redenen een alarm nodig heeft. Bijvoorbeeld als er niemand is die u kunt waarschuwen als er iets mis is. Overleg met uw gemeente of dit mogelijk is.
Aanvraagformulieren personenalarm voor de verschillende verzekeraars: http://www.alarmaanvragen.nl/personenalarm-aanvragen om in aanmerking te komen voor vergoeding heeft u vaak wel een verwijzing door de huisarts nodig.
Hoe werkt het?
Je neemt een abonnement bij een thuiszorgorganisatie. Daarvoor betaal je aansluitkosten en een abonnement. Meestal kun je verschillende soorten hulp krijgen:
- Dat hangt af van het bereik van de alarmknop. De knop van het basisabonnement werkt alleen binnenshuis. Maar er zijn ook oplossingen die met GPS werken, waardoor je meer bewegingsvrijheid krijgt en je toch veilig kunt voelen.
- Verder kun je kiezen tussen hulp door eigen gekozen contactpersonen, die niet te ver van je weg wonen en beschikken over een sleutel tot je huis of meer professionele hulp.
Met een druk op de knop bereik je de meldkamer van de alarmeringsservice. Zij schatten in of hulp van de drie opgegeven contactpersonen voldoende is of dat er meer professionele hulp moet komen.
Organisaties die personenalarmering aanbieden zijn bijvoorbeeld:
- Een knop in huis